Școala Elementară (6 – 12 ani)
Descrierea Programului
Al doilea plan de dezvoltare, cuprins între 6 ani si 12 ani este planul copilăriei.
Mintea absorbantă, caracteristică copiilor de la naștere la vârsta de șase ani, care preia in-formatii din mediu fara niciun filtru devine mintea conștientă care acum cauta sa inteleaga moralitatea spatiului in care se afla prin intermediul ratiunii.
Învățarea are loc acum într-un ritm mai lent și mai stabil. Programul elementar Montessori profită de puterile specifice acestui plan – imaginatie, moralitate si ratiune – oferind o gamă largă de oportunități pentru copii de a-și explora cultura lor și a altora prin studiul istoriei, geografiei, artei, matematicii, limbajului sau a științelor.
Copiii din al doilea plan de dezvoltare nu mai sunt ființe solitare. Acum tind să graviteze spre ceilalți, în mediul lor. În jurul vârstei de 6 ani, copiii încep să devină interesați de colegii lor și învață cum sa socializeze armonios unii cu ceilalti. Ei încep să aleagă să lucreze cu alții in ca-drul unor proiecte de interes reciproc.
Până la 11 sau 12 ani, majoritatea elevilor preferă să lucreze cu ceilalți, nu individual. Aceasta este perioada sensibilă pentru imaginație in care copilul experimenteaza diverse posibilitati.
Copiii încep anul școlar cu povestirea “Marilor lecƫii”. Aceste cinci poveşti imaginative prezin-tă o viziune holistică a cunoașterii dezvoltarii vietii pe Pamant, bazându-se pe materiale din diferitele discipline. Ele sunt menite să stimuleze imaginația elevilor, inițiind astfel explorarea în cadrul curriculumului. Această educație cosmică spune cum universul nu este un loc alea-toriu sau ceva “care tocmai s-a întâmplat”, dar arată modul în care fiecare particulă, substan-ță, specie și eveniment are un scop specific și o contribuție pentru a face față dezvoltării al-tora. Scopul Mariei Montessori a fost sa ii faca pe copii să înțeleagă valoarea recunoștinței pe care ființele umane o datorează altor părți ale universului şi să realizeze pe deplin că fără ei și contribuțiile lor la întregul interconectat, nu am putea trăi. Mai mult, Maria Montessori isi doreste ca fiecare copil sa inteleaga ca si el are un rol in mentinerea echilibrului deja exis-tent pe Pamant.
Programul elementar se concentrează pe a ajuta elevii să-și dezvolte caracterul. Oferim co-piilor oportunități de a reflecta asupra problemelor de moralitate, dreptate și empatie prin povesti, activități de grup și servicii în folosul comunității. Profesorii și copiii lucrează împre-ună pentru a urmări proiectele și pentru a discuta strategii pentru a se asigura că elevul primește expunere în profunzime pentru toate materiile. Întâlnirile individuale părinte-copil-profesor sunt organizate de două ori pe an, cu scopul de a ajuta părinții să înțeleagă pro-gresul copilului și să ofere o sansa copiilor să împărtășească realizările lor.
Avantajul sistemului Montessori constă în faptul că, indiferent dacă elevul are un ritm de învăţare mai alert sau nu, acesta va avansa în propriul sau ritm. Ca rezultat, copilul îşi clă-deşte imaginaţia, încrederea în sine, respectul pentru ceilalţi şi îşi dobândeşte capacitatea de a învăţa pentru întreaga viaţă. Finalizând in mediul elementar, scolarul se regaseste acum echipat cu toate instrumentele de a intra in al treilea plan de dezvoltare, acela al adolescen-tei.